Dit artikel over copywriting met persoonlijkheid schreef ik voor Frankwatching.
Als je jezelf bent als ondernemer, trek je de doelgroep aan die van je houdt om wie je bent. En dus ga je zakendoen met leukere mensen. Naast goed gekozen kleuren en plaatjes zijn woorden krachtige middelen om je communicatie bomvol jouw unieke persoonlijkheid te pompen. En dan ga je ondernemen met een blije bakkes en een dikke middelvinger naar degenen die het niks vinden. Héérlijk! Om bovenstaande redenen ben ik helemaal pro ‘eigen stem’ en heb ik voor jou een paar simpele tips die jouw copy helemaal ‘jou’ maken.
1. Schrijf zoals je praat… tegen je beste vrienden.
De tip ‘schrijf zoals je praat’ heb je misschien wel eerder gehoord. De toevoeging ‘tegen je beste vrienden’ is hierbij wel supermegabelangrijk. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik praat niet tegen iedereen op dezelfde manier. Er is bijvoorbeeld een verschil als ik tegen de juf van mijn kind praat versus een vriendin op het terras. In dit geval (we gingen voor de leukste klanten) raad ik je de tweede manier aan.
Als je klanten wil die zó leuk zijn dat je er beste matties mee zou kunnen worden, moet je er ook zo tegen ‘praten’. Beeld je daarom in dat je (al drie wijntjes lang) op het terras zit met een heel goede vriend(in) als je achter het toetsenbord kruipt.
2. Gebruik haakjes (om de lezer een kijkje achter de schermen te geven)
Als je zit te kletsen met je vrienden, en je werkt naar een punt toe in je verhaal, kom je wel eens een ‘zijstraatje’ tegen. Zoals in onderstaand voorbeeld.
‘Ik kwam Mieke tegen toen we gisteren onderweg waren naar Sliedrecht. (Heb trouwens een vette bank gezien bij Loods 5! Cognackleurig leer, oh, ik ben er helemaal verliefd op.) Maar toen zag ik dus dat Mieke een flinke deuk in de auto had. Wat bleek nou…’
Het stukje over de bank is zo’n tussenstukje dat weinig met het verhaal te maken heeft, maar wel met jou en je persoonlijke smaak. (En mensen die van cognackleurige banken van Loods 5 houden hebben stijl, dat is een feit.) Ook in je tekst kun je zo’n zijstraatje verwerken.
Zorg wel dat je niet te ver van je structuur afwijkt en verdwaalt. Je geeft de lezer éven een kijkje achter de schermen waarin je een stukje van jezelf (je bezigheden, smaak of mening) laat zien en dan ga je verder met het maken van je punt. Ga nu drie zinnen terug. Zie je wat ik daar deed?
3. Kies steeds het best passende synoniem
Veel woorden zijn te vervangen door verschillende synoniemen. Je kunt kiezen welke van de synoniemen het beste bij je past. Docent of leraar? Bank of sofa? Avondeten of diner? Kinderen of kids? (Zeker geen kids-zegger hier trouwens.) Synoniemen.net is mijn beste vriend als ik teksten schrijf. Want je kunt zelfs kijken naar synoniemen van synoniemen. En ook al heb je een grote woordenschat, dan kom je toch woorden tegen waar je anders niet aan gedacht zou hebben, en die precíes de lading dekken en passen bij je eigen tone of voice.
4. Creatief met metaforen
Stel, je moet de USP’s van je product of dienst omschrijven. Een voorbeeld: jouw product is klein van formaat. Dan kun je schrijven: ‘Het is maar drie bij vier centimeter groot’. Of je gaat op zoek naar iets van hetzelfde formaat, gewicht, of iets waar het in past. Het voordeel daarvan is sowieso dat dit, omdat het een beeld oproept, beter blijft ‘plakken’ bij de lezer. En dat is sowieso de bedoeling van copywriting. Oké, terug naar het toevoegen van persoonlijkheid. Een paar voorbeelden. Welke van deze opties past het best bij jou?
Het is half zo groot als een iPhone 11.
Zo klein, het past in het kleinste zakje van je spijkerbroek.
Je dwerghamster is nog groter dan dit ding.
5. Gebruik ‘echt iets voor mij’-omschrijvingen in je verhalen
Aah, de kracht van storytelling. Natuurlijk haal ik die er ook nog even bij. Want een goed verhaal pakt altijd de aandacht. Als Frankwatching-fan wist je dat vast al. Waar ik je nog even met de neus bovenop wil duwen (zachtjes hoor), is de kans om met verhalen nog meer persoonlijkheid toe te voegen aan je tekst. Hoe? Je doet dit met omschrijvingen van bijvoorbeeld situaties of omgevingen die typisch ‘jou’ zijn. Ze moeten dus iets over je zeggen. Hoe? Oké, wat altijd verhelderend werkt (bonustip!) zijn voorbeelden. Komen ze.
Ik kreeg laatst de schrik van mijn leven.
Ik was weer eens op koopjesjacht in de stad en…
Ik had me helemaal uitgeleefd bij kickboksen dus ik zag er niet uit. En ja hoor…
Tijdens mijn dagelijkse rit op Black Beauty zie ik vaak een man die…
Laatste alinea, dus even recappen
Dit waren mijn 5 tips waarmee jij jouw copy bomvol je eigen persoonlijkheid kunt pompen. Heel veel plezier, want het is leuk om te doen! Denk creatief met metaforen en voorbeelden, maar drijf niet te ver af en blijf bij jezelf. Want daar ging het nou net om.
Comments